návštěvy lékaře

Chtěla bych vysvětlit návštěvy u pacientů. Ležela jsem doma po zlomenině krčku a lékařka ač má určené odpoledne pro pacienty  za mnou nikdy nebyla. Když jsem ji volala a prosila jsem o konzultaci. Sdělila mi, že má plnou ordinaci a na mě nemá čas. Po čtyřech  měsícíh mi po synovi vzkázala, že už mi recepty a neschopenku  nepošle. Musím přijít do ordinace. Když jsem se tam doplazila, nevěděla kdo jsem a řekla mi, že když sedím doma, tak můžu sedět dvě hodiny i tam. Byl čas svačiny.  V té době mi v nemocnici lékařka řekla, že už mi sanitu nemůže napsat na 3 rentgen po operaci, že si musím vzít taxika. K nemocnici to mám 4 km. Vyměnila jsem obvodní a další psala, alespoň  recepty a snažila se minimalizovat naši komunikaci, ale z ordinace nevyšla a neléčila. Vyměnila jsem znova obvodní, protože po 4 letech  vlastního úsilý chodím. Jsem  u třetí lékařky, sice musím dojíždět dál, ale tato lékařka mě alespoň léčí , ale rozhodně mi řekla, že do bytu nejezdí........ Takže návštěvy jsou jen na papíře, ale realita je takováhle. Sociální pracovník v nemocnici  na rehabilitaci mi po letech vysvětlil, že opravdu se sanitou ne. Mám si objednat soukromou firmu a dopravu si zplatit......??????
 
sta?ková

Dobrý den paní Staňková,

pan předseda Bc. Krása mi předal Váš dotaz k vyřízení, neboť jsem na NRZP ČR specialistou na zdravotnickou problematiku. Pokud Vaše ošetřující lékařka (předpokládám, že praktická lékařka) jednala tak, jak popisujete, jednala výrazně v rozporu se zákonem. Podle § 20, odst. 3), zák.č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění je Váš registrující lékař (ten u kterého jste zaregistrována) povinen Vás v případě Vaší naléhavé zdravotní potřeby a na Vaši žádost navštívit doma. Stav po zlomenině krčku stehenní kosti bezpochyby je velmi těžkým stavem a v případě, že je to krátce po úraze, kdy pacient není schopen samostatného pohybu, zde opravdu Vaší ošetřující lékařce tato povinnost vzniká. (Je však zde otázkou jak dlouho po úraze a v jakém stavu jste byla, když jste svoji lékařku o návštěvu žádala. Zda již nebylo možno váš stav považovat za dostatečně stabilizovaný. To je na posouzení lékařky.) Uvedený odstavec zní doslova takto, cituji:

„3) Registrující lékař je povinen zajišťovat zdravotní péči o registrované pojištěnce; praktický lékař a praktický lékař pro děti a dorost je povinen zajišťovat pro registrované pojištěnce též návštěvní službu.“

Samozřejmě v případě, že jste byla ve stavu, kdy jste nebyla schopna pohybu (zlomenina není zhojena a pohyb může způsobit zhoršení Vašeho zdravotního stavu), pro paní doktorku není omluvou ani její zdůvodnění že „má plnou ordinaci a na Vás nemá čas“. To je pouze výmluva. Paní doktorka si pro Vás čas udělat musí! Stejně tak po 4 týdnech, kdy předpokládám, že zlomenina opět ještě nebyla zhojena natolik, abyste se byla schopna bez rizika pohybovat. Její povinností je Vám i vystavit potřebné recepty, které však může poslat po některém členovi Vaší rodiny. Zde už jednoznačnou povinnost dopravit Vám je sama, osobně, nemá. Stejně tak u neschopenky.

Podle § 11, odst. 2), zák.č. 48/1997 Sb., v případě, že nejste spokojena s postupem ošetřující lékařky máte právo, cituji:

„2) Má-li pojištěnec za to, že mu není poskytována náležitá zdravotní péče, může:

a) podat návrh na přezkoumání vedoucímu zdravotnického zařízení nebo jeho zřizovateli,

b) obrátit se na Českou lékařskou komoru, Českou stomatologickou komoru nebo Českou lékárnickou komoru, týkají-li se nedostatky odborného nebo etického postupu lékaře nebo lékárníka, anebo na jinou profesní organizaci, pokud byla zřízena, týkají-li se uvedené nedostatky jiného zdravotnického pracovníka,

c) obrátit se na zdravotní pojišťovnu, jejímž je pojištěncem, zejména odmítne-li zdravotnický pracovník provést zdravotní výkon spadající do hrazené péče,

d) obrátit se na příslušný orgán státní správy, který provedl registraci zdravotnického zařízení podle zvláštního zákona.“

 

Sanita k Vaší přepravě na rentgen se řídí § 36, zákona č. 48/1997 Sb. Počet jízd na pojištěnce není stanoven ani omezen, o tom rozhoduje výhradně ošetřující lékař, který sanitu předepisuje, podle zdravotního stavu pacienta. Lékař tedy Váš zdravotní stav v dané chvíli posoudil, a pokud to Váš zdravotní stav již nevyžadoval, sanitu nelze předepsat. Pokud by tak lékař učinil, pojišťovna by mu ji předložila k úhradě. Bližší pravidla pro předpis dopravy pacienta sanitou stanoví metodický pokyn VZP. Zde je však vždy nutné si uvědomit, že úhrada dopravy pacienta ze zdravotního pojištění je možná výhradně ze zdravotních důvodů (pacient je v tak těžkém zdravotním stavu, že jiného způsobu dopravy není schopen bez zhoršení jeho zdravotního stavu). Ze sociálních důvodů dopravu sanitou ze zdravotního pojištění rozhodně hradit nelze! Nevím, v jakém zdravotním stavu jste byla, když Vám lékařka odmítla sanitu předepsat, ale předpokládám, že, vzhledem k tomu, že už šlo o 3. rentgen po operaci, byl Váš stav už dostatečně stabilizovaný proto, abyste se mohla přepravit jiným způsobem, než sanitou. Předpokládám tedy, že v tomto případě jednala paní lékařka správně.

Pokud mám tedy přímo odpovědět na Vaši otázku obsaženou v závěru Vašeho dotazu, tak musím říct, že další dopravu na příp. rentgen, či k lékaři si opravdu již musíte hradit sama, ze svých prostředků. Např. objednat si navržené TAXI. Úhrada sanity ze zdravotního pojištění už u Vaší stejné diagnózy nadále ze zákona nebude možná.

Věřím, že má odpověď Vám vyčerpávajícím způsobem objasnila Vaši situaci a zákonná ustanovení týkající se Vašeho dotazu.

S pozdravem

 

JUDr. Zdeněk Žižka

Legislativní odbor NRZP ČR