Vyřazení vozíku a žádost o nový

Dobrý den. Zaslal jsem žádost na převod již vyřazeného invalidního vozíku kontaktní osobě VZP a zároveň zaslal můj neurolog poukazy na nový vozík.Je to již jeden a půl měsíce a zatím se nikdo neozval a nic se neděje. Chtěl bych Vás proto tímto poprosit o info jaké jsou lhůty na vyřízení a jestli ten převod vozíků stále funguje.Diky za info a za Váš čas. Přeji hezký den. Petr
 
Petr

Dobrý den pane Petře,

pan předseda Mgr. Krása mi předal k vyřízení Váš dotaz. Bohužel mi neposkytujete dostatek informací a Váš dotaz je nepřesný, proto se mi velmi obtížně vyhodnocuje Vaše situace. Z Vašeho dotazu není především zřejmé, zda mluvíte o mechanickém invalidním vozíku (MIV), nebo elektrickém invalidním vozíku (EIV). Proto budu muset odpovědět trochu obecněji.

Z toho, jak jej popisujete, se bohužel obávám, že jste nezvolil správný časový postup výměny vozíku. Správně má vypadat tak, že nejdříve Vám musí servisní organizace, která Váš původní, stávající vozík opravuje, sepsat návrh na jeho vyřazení. Ten může být úspěšný pouze v případě, že již uplynula zákonná směrná užitná doba pro jeho používání. Ta je u MIV 5 let, u EIV 7 let. Po této době může servis navrhnout vyřazení vozíku v případě, že je již natolik poškozený, že je neopravitelný, nebo že je jeho oprava již nerentabilní. V případě, že tomu tak není a vozík je stále opravitelný za rozumnou cenu, pojišťovna vozík nevyřadí. To znamená nevyhoví návrhu na vyřazení. Poté je proto takový vozík pouze normálně opraven, pojišťovna opravu uhradí ve výši 90% ceny opravy a vozík pojištěnec používá dál.  V případě, že vozík je již neopravitelný, tak návrh na vyřazení potvrdí. Tím je vozík vyřazen a servisní firma by jej měla pojištěnci odebrat.

Vyřazený vozík ovšem pojišťovna prostřednictvím servisní organizace u vozíčkářů, kteří jsou celodenně odkázáni na invalidní vozík, neodejme pojištěnci dříve, než je mu dodán nový invalidní vozík. Jeho úhradu a zapůjčení schvaluje, na základě žádosti podané lékařem specialistou, zdravotní pojišťovna. Postup je takový, že u MIV stačí, aby schválila žádanku o zvýšenou úhradu spolu s cenovým rozpisem vybraného vozíku s příslušenstvím a následně předepisující lékař vystavil poukaz, který zašle pojištěnec firmě, od které má nový vozík vybraný. U EIV je potřeba nechat schválit stejné doklady a navíc je potřeba vyplnit rozsáhlý dvoustránkový formulář, na kterém potvrzuje asi pět lékařů specialistů schopnost pojištěnce EIV ovládat za jakýchkoli podmínek, tedy i v hustém silničním provozu.  Tento formulář se předkládá spolu se žádankou o zvýšenou úhradu ke schválení pojišťovně.

Jestli jsem to správně pochopil, tak Vy jste již dokončil výše uvedený proces vyřazení vozíku a teprve zaslal ke schválení na pojišťovnu žádanku o zvýšenou úhradu s cenovým rozpisem, případně formulář. Pokud je tomu skutečně tak, tak v této fázi je značně předčasné žádat o převedení Vašeho stávajícího vyřazeného vozíku do Vašeho vlastnictví. Pojišťovna o této žádosti nemůže rozhodnout do chvíle, než budete mít doma nový vozík.

Ptáte-li se na délku schvalovacího procesu u schválení žádanky o zvýšenou úhradu, eventuálně u poukazů, tak ta je značně individuální. Je poměrně důležité, kde přesně žadatel bydlí a kolik ve chvíli jeho žádosti má VZP ČR takových žádostí ke schválení.  VZP ČR v minulosti převedla své rozhodovací procesy na principy správního řízení. To v praxi znamená, že by o jakékoli věci měla rozhodnout v termínu 30 dní, nejpozději však dvakrát 30 dní v případě velmi složitých rozhodnutí vyžadujících náročné dokazování. Tento termín se však VZP ČR většinou, v případě schvalování žádostí o přidělení vozíku, nedaří dodržet. A to především proto, že schvaluje příliš mnoho žádostí centralizovaně na jednom schvalovacím místě.  Z toho důvodu kapacitně nestačí včas žádosti vyřídit. U mechanických vozíků se pohybuje termín schválení okolo dvou max. třech měsíců, u elektrických vozíků bývají termíny delší, tak okolo dvou až šesti měsíců.  Termín je opravdu velmi individuální a nelze s určitostí přesně stanovit jeho aktuální délku. Chcete-li zjistit bližší podrobnosti o stavu, v jakém se nyní schvalování Vašeho vozíku nachází, doporučuji Vám zavolat si na VZP ČR a informovat se o průběhu schvalování žádosti o Váš vozík.

Mám-li se vyjádřit k Vašemu dotazu, zda i nadále funguje převod již vyřazených vozíků do vlastnictví pojištěnce, tak tento postup je stále aktuální. Velmi se však liší u MIV a u EIV. U MIV bývá žádosti většinou vyhověno z důvodu toho, že se pojištěnec při pořízení MIV podílel značnou částkou na jeho úhradě. U EIV většinou tento argument odpadá, proto nemusí být takové žádosti vždy vyhověno. Přesto si myslím, že VZP ČR nemá žádný zájem tyto převody komplikovat a většinou takové žádosti pojištěnce vyhoví. I zde doporučuji v případě, že chcete znát podrobnosti o průběhu řízení o Vaší žádosti o převedení vozíku do Vašeho vlastnictví, zavolat na info linku VZP ČR, nebo ještě lépe napsat e-mail a informovat se. Zde se však obávám, že nyní rozhodnutí pojišťovny o Vaší žádosti o převedení vyřazeného vozíku zcela stojí z toho důvodu, že Vám ještě nebyl schválen a zapůjčen nový vozík. Pro úplnost dodávám, že vozíky již nejsou nyní převáděny formou dohody o narovnání, jak tomu bylo dříve, nýbrž darovací smlouvou uzavřenou mezi VZP ČR a pojištěncem. To je však technikálie, která pro Vás nemá žádný velký význam.

Věřím, že je pro Vás takové vysvětlení dostačující.

 

JUDr. Zdeněk Žižka
Legislativní odbor NRZP ČR
specialista na zdravotnickou problematiku