Prosím o radu
Dobrý den paní Anno,
pan předseda Mgr. Krása mi předal k vyřízení Váš dotaz. Ve Vámi uváděném případě se jedná o běžné uplatnění odpovědnosti prodejce za vadu zakoupeného zboží. O této odpovědnosti hovoří § 2165 a násl., zák. č. 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Je zřejmé, že vada brýlí se vyskytla očividně v záruční lhůtě, která je dvouletá. Vy, jako kupující ji máte u prodávajícího bez zbytečného odkladu reklamovat, což jste pravděpodobně i učinila. Pokud tedy vada nebyla způsobena Vaším zaviněním, tj. mechanickým poškozením brýlí, způsobeným neodborným, či špatným zacházením s nimi z Vaší strany, či ze strany Vaší dcery, je prodejce povinen ji vyřešit.
V případě, že ve smyslu § 2169, odst. 1), 2), obč. zák. nemá zakoupené zboží obvyklé vlastnosti, nebo trpí vadou, která se vyskytne v záruční lhůtě, má kupující následující práva:
(1) Nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
(2) Právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.
Z uvedeného vyplývá, že máte právo na odstranění vady, pokud je odstranitelná. Pokud je však neodstranitelná, či odstranění vady nejde provést bez zbytečného odkladu (tj. oprava trvá příliš dlouho), můžete požadovat výměnu celých brýlí za nové, bezvadné, nebo můžete odstoupit od smlouvy a žádat vrácení celé kupní ceny s tím, že vadné brýle vrátíte prodejci.
Ve smyslu § 2173 obč. zák. uplatní-li kupující právo z vadného plnění, potvrdí mu druhá strana v písemné formě, kdy právo uplatnil, jakož i provedení opravy a dobu jejího trvání. To znamená, že o Vámi uplatněné reklamaci má prodejce sepsat zápis, z něhož vyplyne jakým způsobem a do jakého termínu reklamaci vyřídí. Pokud tak neučiní, jedná protiprávně.
V případě, že Vám prodávající nabídla výměnu obruby za jinou barvu, mám za to, že reklamaci uznává. Jinak by neměla důvod Vám cokoliv měnit. Ve Vaší současné situaci je, podle mého, nejlepší causu řešit tak, že písemně vyzvete prodejce k výměně celých brýlí za nové, bezvadné, nebo k vrácení celé kupní ceny. V této písemné výzvě zopakujete jak vada brýlí vznikla, kdy přesně jste poprvé odpovědnost za vadu u tohoto prodejce uplatnila, co jste na prodejci požadovala a budete trvat na dodatečném sepsání písemného potvrzení ve smyslu § 2173, obč. zák. o uplatnění odpovědnosti za vadu brýlí na prodejci z titulu vadného plnění. Tuto písemnou výzvu zašlete prodejci doporučeně.
V případě, že ani poté nedojde k nápravě a ke smírnému vyřešení sporu, doporučuji Vám, vzhledem k Vaší situaci, obrátit se se žádostí o prošetření postupu prodejce a o vyřešení Vašeho sporu na Českou obchodní inspekci (ČOI). Ta by měla umět zjednat ve věci nápravu. Samozřejmě nejspolehlivěji jde věc řešit podáním příslušné žaloby k soudu, ale toto řešení znamená vynaložení určitých nezanedbatelných finančních prostředků. Ať již za vypracování znaleckého posudku na brýle, či za soudní poplatek, nebo náklady zastoupení. Tyto prostředky by Vám nejspíš byl povinen prodejce uhradit, pokud by soud vynesl rozsudek ve Váš prospěch. Lze však předpokládat, že soudní řešení by pravděpodobně nebylo řešením příliš rychlým. Nejsem si tedy jist, zda soudní řešení je pro Vás ideální.
JUDr. Zdeněk Žižka
Legislativní odbor NRZP ČR