Prosím o radu

Važeny pane chtěla bych poradit,PŘED MĚSICEM JSEM KOUPILA DCEŘI OBRUBY SE SKLI PŘIŠLI MĚ NA 3000 KORUN DO TYDNE SE PŘI ČISTĚNI OBRUBY ANI NEVÍM JAK ULOMIL BOČNI KRYT ZA UCHEM BRYLE SEM REKLAMOVALA A REKLAMACE MU NEBYLA UZNANA DNES JE TO MĚSIC V PRUBĚHU TOHO MĚSÍCE JSEM VŽDY V TYDNU SE STAVOVALA DO PRODEJNY ZDA JE REKLAMACE UZNANA PANI MĚ SDĚLOVALA ŽE TAKOVOU STEJNOU OBRUBU NEMA JEN MI TO MUŽE VYMĚNIT ZA JINOU DALA MI NA VYBĚR TŘI BARVY ALE NA PRODEJNĚ JE NEMĚLA PŘIPADLO MI TO JAKO TAHANI PO CELEJ TEN MĚSÍC ZA NOS UPOZORNILA JSEM NA TO ŽE POKUD REKLAMACE NEBUDE V DNEŠNI DEN VYŘIZENA TAK BUDU ŽADAT VRACENÍ PENEZ ALE ONI MI PENIZE NECHCOU VRATIT A PREJ BRYLE JSOU MECHANYCKY POŠKOZENY COŠ NEPŘIPADA V UVAHU TAK JAK UVADIM ŽE PŘI ČIŠTĚNI OBRUBY SE ROZPADL BOČNI RAM NAVÍC BRYLE JSOU PLASTOVE JAK MAM PROSÍM POSTUPOVAT JSEM NA HMOTNE NOUZI ŽIJEM S PŘISPĚVKY NA ŽIVOBYTÍ UŽ TAK JSEM SI MUSELA JAK SE ŘIKA OD PUSI VZIT A NA JINÉ NEMAM ABYCH JE DCEŘI POŘIDILA DCERA JE TUPO ZRAKA MA PŘES PĚT DIOPTRII A CHODÍ NA STŘEDNÍ A BEZ BRYLI ŠPATNĚ VIDÍ NEVÍM ZDA JE MAM UDAT NA POLICII NEBO KAM SE OBRATÍT PROSÍM VÁS MOC O RADU DĚKUJI A PŘEJI KRASNY DEN.
 
Anna

Dobrý den paní Anno, 

pan předseda Mgr. Krása mi předal k vyřízení Váš dotaz. Ve Vámi uváděném případě se jedná o běžné uplatnění odpovědnosti prodejce za vadu zakoupeného zboží. O této odpovědnosti hovoří § 2165 a násl., zák. č. 89/2012 Sb. Občanského zákoníku. Je zřejmé, že vada brýlí se vyskytla očividně v záruční lhůtě, která je dvouletá. Vy, jako kupující ji máte u prodávajícího bez zbytečného odkladu reklamovat, což jste pravděpodobně i učinila. Pokud tedy vada nebyla způsobena Vaším zaviněním, tj. mechanickým poškozením brýlí, způsobeným neodborným, či špatným zacházením s nimi z Vaší strany, či ze strany Vaší dcery, je prodejce povinen ji vyřešit.

V případě, že ve smyslu  § 2169, odst. 1), 2), obč. zák. nemá zakoupené zboží obvyklé vlastnosti, nebo trpí vadou, která se vyskytne v záruční lhůtě, má kupující následující práva:

 (1) Nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.

(2) Právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.

Z uvedeného vyplývá, že máte právo na odstranění vady, pokud je odstranitelná. Pokud je však neodstranitelná, či odstranění vady nejde provést bez zbytečného odkladu (tj. oprava trvá příliš dlouho), můžete požadovat výměnu celých brýlí za nové, bezvadné, nebo můžete odstoupit od smlouvy a žádat vrácení celé kupní ceny s tím, že vadné brýle vrátíte prodejci.

Ve smyslu § 2173 obč. zák. uplatní-li kupující právo z vadného plnění, potvrdí mu druhá strana v písemné formě, kdy právo uplatnil, jakož i provedení opravy a dobu jejího trvání. To znamená, že o Vámi uplatněné reklamaci má prodejce sepsat zápis, z něhož vyplyne jakým způsobem a do jakého termínu reklamaci vyřídí. Pokud tak neučiní, jedná protiprávně.

V případě, že Vám prodávající nabídla výměnu obruby za jinou barvu, mám za to, že reklamaci uznává. Jinak by neměla důvod Vám cokoliv měnit. Ve Vaší současné situaci je, podle mého, nejlepší causu řešit tak, že písemně vyzvete prodejce k výměně celých brýlí za nové, bezvadné, nebo k vrácení celé kupní ceny. V této písemné výzvě zopakujete jak vada brýlí vznikla, kdy přesně jste poprvé odpovědnost za vadu u tohoto prodejce uplatnila, co jste na prodejci požadovala a budete trvat na dodatečném sepsání písemného potvrzení ve smyslu § 2173, obč. zák. o uplatnění odpovědnosti za vadu brýlí na prodejci z titulu vadného plnění. Tuto písemnou výzvu zašlete prodejci doporučeně.

V případě, že ani poté nedojde k nápravě a ke smírnému vyřešení sporu, doporučuji Vám, vzhledem k Vaší situaci, obrátit se se žádostí o prošetření postupu prodejce a o vyřešení Vašeho sporu na Českou obchodní inspekci (ČOI). Ta by měla umět zjednat ve věci nápravu. Samozřejmě nejspolehlivěji jde věc řešit podáním příslušné žaloby k soudu, ale toto řešení znamená vynaložení určitých nezanedbatelných finančních prostředků. Ať již za vypracování znaleckého posudku na brýle, či za soudní poplatek, nebo náklady zastoupení. Tyto prostředky by Vám nejspíš byl povinen prodejce uhradit, pokud by soud vynesl rozsudek ve Váš prospěch. Lze však předpokládat, že soudní řešení by pravděpodobně nebylo řešením příliš rychlým. Nejsem si tedy jist, zda soudní řešení je pro Vás ideální.

 

JUDr. Zdeněk Žižka
Legislativní odbor NRZP ČR