práva pacientů

Dobrý den, chodím do Ikemu na krev po transplantaci jater a občas si vyžádám výsledek krevních testů. Sestry mi ho bez problémů vytiskly, ale teď to má na starosti jiná sestra a ta mi to odmítla s tím, že všechny výsledky mám ve zprávě. To je sice pravda, ale já bych chtěla ty z laboratoře,kde jsou uvedeny normální hodnoty a vidím hned co mám v normě a co je zvýšené. Nehledě k tomu, že i praktická doktorka se lépe orientuje v těch z laboratoře. Ptám se tedy jestli mám právo žádat o vytisknutí (nebo jiné médium) o předání výsledků krevních testů ve formě těch z laboratoře, které mají také v PC. Jsem samozřejmě ochotna za to zaplatit. Moc děkuji za odpověď. Veverková
 
V?ra Veverková

Dobrý den paní Veverková,

pan předseda Mgr. Krása mi předal k vyřízení Váš dotaz. Odpověď je celkem stručná. Pacient má ze zákona právo na poskytnutí všech informací o jeho zdravotním stavu, včetně všech detailů z jeho zdravotnické dokumentace, kterou na něj poskytovatel zdravotních služeb vede. Samozřejmě pokud předem sám výslovně poskytovateli neoznámí, že si nepřeje znát detaily svého zdravotního stavu a tudíž poskytovateli zdravotních služeb nezakáže mu je poskytovat. To platí obecně.

Má to však háček. Všechna zdravotnická dokumentace, kterou zdravotnické zařízení (poskytovatel zdravotnických služeb) vede na konkrétního pacienta pro účely svého léčení, včetně všech nosičů, na kterých se nachází a veškeré techniky, která k prezentaci informací, nebo k jejich ukládání slouží, je v majetku poskytovatele služeb. Nejčastěji tedy nemocnice, zdravotnického zařízení, nebo soukromého lékaře. Tento poskytovatel je ze zákona povinen vždy předat pacientovi pouze všechny nezbytné informace, které potřebuje ke svému dalšímu léčení. Ostatní detaily jeho zdravotního stavu, které považuje za nadbytečné, nemusí automaticky pacientovi předávat. Ty mu vydá až na výslovnou žádost pacienta. V praxi se to děje tak, že po každém vyšetření či ukončeném léčení obdrží pacient od zdravotnického zařízení lékařskou zprávu, která je určena k předání jeho dalším ošetřujícím lékařům (nejčastěji praktickému lékaři). Tento lékařský nález je souhrnným výsledkem provedených lékařských služeb. Nejčastěji je vytištěn v papírové formě, ale může být pacientovi předán, spolu s dalšími nutnými doklady (nejčastěji rtg nálezy), i v digitální formě na CD či DVD nosiči.

Zákon však poskytovateli neukládá automatické předávání veškeré zdravotnické dokumentace, kterou pro účely svého léčení vytvořil, či obdržel od jiných poskytovatelů, pacientovi. Naplněním jeho povinnosti je předání souhrnného lékařského nálezu, obsahujícího vše podstatné a důležité. Protože však má pacient právo, v případě jeho zájmu, na veškeré podrobné informace, které jeho chorobopis obsahuje (pokud si to před léčením výslovně předem nezakázal), může požádat poskytovatele o předání dalších, podrobnějších informací a dokladů. Tak se to dělo i ve Vašem případě dříve, kdy Vám sestry, které jsou zaměstnankyněmi poskytovatele služeb, detailní zprávy od laboratoře bez problémů poskytovaly. Formou, kterou však bylo poskytování informací realizováno, se tak však dělo pouze z jejich dobré vůle a nad rámec jejich zákonných povinností.

Přejete-li si však, aby Vám laboratorní výsledky byly i nadále zmíněnou nemocnicí poskytovány, můžete si ze svého spisu, na své vlastní náklady, pořídit kopie zmíněných výsledků.  Např. formou jejich okopírování, či ofocení. V případě, jsou výsledky v nemocnici vedeny pod Vaším jménem pouze v digitální formě (což je v nemocnicích stále častější praxe), bude kopírování složitější. Je nutné se tedy s vedením oddělení, či nemocnice dohodnout na nějakém, pro obě strany přijatelném kompromisu. Např. že podrobnější výpisy nějakou formou uhradíte, neboť tuto službu poskytovateli zdravotní pojišťovna samozřejmě vůbec nehradí. Oproti potvrzení o úhradě Vám pak nemocnice laboratorní výsledky předá.

Mohu-li na závěr přidat svůj názor, tak se domnívám, že souhrnný lékařský nález, který Vám nemocnice vždy, po Vaší návštěvě, nebo Vaší léčbě vystaví, je plně dostačujícím dokladem pro ostatní lékaře k plnohodnotnému pokračování ve Vaší léčbě. Proto si myslím, že byste žádné složité kroky dělat neměla. Mám za to, že můžete vždy požádat o kopii laboratorních výsledků. Ve většině případů ji také nejspíš bez problémů dostanete, jako tomu bylo dříve. Občas se však může stát, že Vám nebude vydána. A to nejspíš proto, že zapůsobí „lidský faktor“. Předpokládám však, že pokud byste se v takovém případě domluvila na řešení s primářem oddělení, že bude Váš problém velmi rychle odstraněn.

Přeji Vám úspěch ve Vašich jednáních a současně pevné zdraví.

 

JUDr. Zdeněk Žižka
Legislativní odbor NRZP ČR
specialista na zdravotnickou problematiku