Dotaz k postupu ČLK

Dobrý den. Vážený pane Kráso, velice se omlouvám, že Vás obtěžuji, ale budu rád, pokud mi můžete poradit. Po mnohaletém léčení chronických zánětlivých bolestí typu Bechtěrev, jsem požádal o invalidní důchod, protože se několik lékařů nemohlo shodnout na konkrétní diagnóze a bolesti přesahovali moje možnosti je překonávat. Současně jsem požádal dva z lékařů o kopie lékařských záznamů, které jsem chtěl pro Revmatologický ústav v Praze, pro kontrolu diagnózy. Oba mi je neposkytli a proto jsem podal stížnost na ČLK pro porušení práva na informace o zdravotním stavu a žádal jsem i o kontrolu dosavadní správnosti léčby. ČLK Praha přijala moji stížnost dne 30.1.2013 a odeslala na OS ČLK o čemž jsem dostal vyrozumění až 19.2.2013. Po posouzení bylo shledáno, že stížnost patří do kompetence OS ČLK a v poučení se píše, že není přípustný opravný prostředek. Dnes je 10.9.2013 a od mého podání a následném sdělení o předání k řešení, jsem nedostal žádnou zprávu, žádnou informaci ani žádný výsledek. Prosím poraďte mi jak mám pokračovat a jaké jsou možnosti a lhůty. Mnohokrát Vám děkuji. S přáním hezkého dne Miroslav Vlasák
 
Miroslav Vlasák

Dobrý den pane Vlasáku, 

pan předseda Mgr. Krása mi předal k vyřízení Váš dotaz, neboť jsem na NRZP ČR specialistou na zdravotnickou problematiku. Nejdříve bych Vás rád ujistil, že máte samozřejmě nárok nahlížet do své zdravotnické dokumentace, která je o Vašem zdravotním stavu vedena u kteréhokoliv lékaře, eventuálně si z ní pořizovat výpisy, či kopie. Pro úplnost je nutné dodat, že poskytovatel (lékař, který Vás léčí a Vaši dokumentaci vede) není povinen Vám pořizovat kopie, či Vám dokumentaci zasílat, na své vlastní náklady. Pokud tak neučiní a nahlédnutí, či výpis Vám neumožní, postupuje protiprávně. Vaši dokumentaci si může samozřejmě vyžádat i lékař, kterého za účelem dalšího léčení navštívíte. Tedy např. i z Revmatologického ústavu v Praze. Váš původní ošetřující lékař (poskytovatel) je pak povinen mu výpis z Vaší dokumentace, na vyžádání, poskytnout.

Pokud se tážete na postup ČLK, tak ta je samozřejmě, podle svého uvážení, oprávněna předat Vaši stížnost, či podnět k prošetření, či vyřízení OS ČLK. Lhůty jsou, v takovém případě následující:

Doba do kdy musí ČLK ve věci rozhodnout
Ve smyslu ustanovení § 2 odst. 13 a 14 SP – 4 – Disciplinárního řádu ČLK jsou orgány OS ČLK povinny postupovat tak, aby disciplinární rozhodnutí bylo zpravidla vydáno do šesti měsíců ode dne přijetí stížnosti komorou. Pokud uplynula od přijetí stížnosti doba delší než devět měsíců, aniž by bylo disciplinární rozhodnutí vydáno, je OS ČLK, jehož orgány řízení vedou, povinno tuto skutečnost písemně s odůvodněním sdělit Čestné radě ČLK, která může, shledá-li to důvodným, udělit níže uvedenou pokutu. Pokud orgány OS ČLK bez váženého důvodu nedodrží lhůty stanovené Disciplinárním řádem ČLK, je Čestná rada ČLK oprávněna stanovit OS ČLK pokutu ve výši 3.000,- Kč zvýšenou o 1% za každý den přesahující stanovenou lhůtu. 

Z uvedeného vyplývá, že pokud ČLK přijala Vaši stížnost 30.1.2013, tak disciplinární rozhodnutí mělo být OS ČLK vydáno do konce července 2013. Tato lhůta je, bohužel, spíše lhůtou pořádkovou a  je velmi těžko vymahatelná. Pokud by však marně uplynula lhůta delší, než do konce 31.října 2013 hrozí již OS ČLK uvedená pokuta. Ta ovšem NEMUSÍ být udělena. Pokud byste potřeboval najít odpověď na ještě nějaké nejasnosti, je možné podívat se na následující webovou stránku: http://www.lkcr.cz/problematika-stiznostni-agendy-358.html .

V uvedené situaci Vám doporučuji obrátit se se žádostí o Vaše vyšetření na zmíněný Revmatologický ústav v Praze. Ten je oprávněn si dokumentaci vyžádat od zmíněných lékařů a měl by ji také obdržet. Zároveň si na zmíněné lékaře můžete stěžovat pro jejich postup na Krajském úřadě, kde jsou registrováni jako poskytovatelé. Pokud sami poskytovateli nejsou (jsou zaměstnanci poskytovatele a nejsou samostatně jako poskytovatelé registrováni), je možné si stěžovat i postupně „odspodu“. To znamená. Nejdříve stížnost primáři oddělení, pokud to nemá efekt, tak řediteli celého zdravotnického zařízení (poskytovatele). Pokud ani tento postup nevede k žádoucímu výsledku, tak zřizovateli poskytovatele (zdravotnického zařízení). Zřizovatelem bývá soukromá osoba, či organizace, město, či kraj. V každém případě je možné si stěžovat příslušnému Krajskému úřadu, který je registrujícím zdravotnického zařízení a odpovídá za kvalitu poskytovaných zdravotnických služeb na svém území. Má také možnosti jak zjednat nápravu.

Závěrem bych Vám rád popřál jménem svým i jménem pana předsedy Krásy hodně zdraví a úspěšná jednání.

 

JUDr. Zdeněk Žižka
Legislativní odbor NRZP ČR – specialista na zdravotnictví