Diskriminace při žádosti o půjčku

Dobrý den, u svého operátora jsem si chtěl vzít nový mobilní telefon na splátky. Splátky jsou poskytovány přes společnost homecredit. Před mojí návštěvou prodejny jsem se pečlivě informoval, zdali splňuji podmínky pro poskytnutí půjčky a bylo mi jednoznačně potvrzeno, že ano. Dokonce i na samotné prodejně. Moje žádost byla systémem homecredit přesto zamítnuta. Splácet jsem měl 650 Kč měsíčně. Mým příjmem je plný invalidní důchod, s čímž údajně není problém. Přímo mi bylo potvrzeno, že starobním důchodcům se tato půjčka poskytuje. I když se v těchto věcech příliš neorientuji, tak se domnívám, že jediným důvodem pro zamítnutí může být vyhodnocení žadatele jako neschopného splácet. Žádný oficiální důvod jsem se sice nedozvěděl, ale bydlím sám, nemám žádné dluhy, tak usuzuji, že jediným důvodem je mé zdravotní postižení. Podle mého názoru se jedná o jednoznačnou diskriminaci. Za předpokladu, že jsem byl skutečně vyhodnocen způsobem invalidní důchod = zdravotně postižený, zdravotně postižený = rizikový zákazník. Zajímalo by mě, jestli mi v této věci můžete nějak pomoct. Zvažuji i medializaci celé věci, protože byla poškozena i má důstojnost. Předem děkuji za vaši radu nebo případnou pomoc.
 
Radek

Vážený pane Radku,

problém je skutečně v tom, že pobíráte ID. Některé bankovní domy, ale i někiteří poskytovatelé půjček nechtějí skutečně poskytovat půjčky příjemcům ID. Je to určitý způsob diskriminace. Obrana je bohužel obtížná, protože se ohánějí pojistnými matematickými modely a musí mít jistotu, že půjčka bude splacena. Teoreticky by šlo podat žalobu a tahat to až k Ústavnímu soudu, ovšem to je věc na dlouhou dobu.

S pozdravem Václav Krása