Konto pomoci

NRZP ČR zahájila činnost Konta pomoci www.kontopomoci.cz, na kterém shromažďuje finanční prostředky na podporu projektů, které pomáhají osobám se zdravotním postižením.

Na konto pomoci můžete přispět různými způsoby. Můžete poslat jednorázový dar na sbírkový účet č. 248896031/0300 u ČSOB. Můžete přispět i trvalým příkazem určité částky, a to opět na stejný účet nebo si stáhněte zdarma na Appstore nebo Google Play aplikaci SEJF, zaregistrujte se a pouhými 4 kliknutími přispějte na sbírkový účet Konto pomoci. Bližší podrobnosti najdete na webu www.kontopomoci.cz.

 

Vlaky

Autor Mgr. Radek Šabata
Předmět Vlaky
Dotaz

Vážený pane Krása. Všiml jsem si, že se v poslední době velmi zhoršuje ochota ČD přepravovat vozíčkáře a to i přestože přibývají vagony vhodné pro takovou přepravu. Například je problém se zařazením vozu do vlaku kde nebývá řazen. Nikdy mě v takové věci nebylo vyhověno, stejně jako všem vozíčkářům co znám(i když znám jen dva). Znáte někoho komu byl do vlaku ve kterém pravidelně není řazen, zařazen onen vůz? Další problém je, že v mnoha stanicích byla někdy na podzim zkrácena provozní doba mobilních plošin a to bez nějaké diskuse. Prostě se to objevilo v provozní době a konec. Ŕekli o tom dráhy alespoň vám? V cestování jsem velmi omezení, pořád musíme jezdit buď nějakou oklikou nebo jinak než je potřeba. Jak si můžu najít práci když se do ní nebo z ní nedostanu? Stejně tak je problém, že se musí striktně dodržovat 24 hodinová lhůta pro objednávku. Takhle přeci nelze cestovat z práce, vždyť se to někdy protáhne nebo člověk ani neví v kolik bude končit.  Ať tohle zkusí udělat všem cestujím! Nikdy jsem si tohle neuvědomoval, jsem na vozíku teprve 3 roky po autonehodě kdy mi jiný řidič pod vlivem drog nedal přednost. Bohužel nemohu řídit os.vozidlo a jsem zcela závislý na veřejné dopravě. V mém případě na vlaku, jelikož do většiny autobusů se nedostanu. Můj zaměstnavatel byl ochotný mě zaměstnat i po autonehodě, ale bohužel nedokázal by strpět, že musím vědět dopředu v kolik budu končit pracovní dobu nebo, že bych musel končit dřív což chápu v mé práci co jsem dělal si prostě nelze naplánovat přesný konec. Zkoušel jsem najít i jiné práce a narazil jsem na stejný problém s pracovní dobou tam kde by to šlo. Nechci jít do žádné chráněné dílny apod. Přemýšlel jsem o stěhování, ale to je ještě větší tragédie než s dopravou. Byty nejsou. Proto se Vás ptám bylo by možné s ČD vyjednat nějaký systém aby vozíčkářům nebyla zamítána přeprava a hlavně aby mohli cestovat jako normální lidé bez objednávky? Samozřejmě chápu, že když si chci objednat vagon tak to musí být dopředu, ale přeci když budu chtít naložit pomocí plošiny která je ať už ve vlaku nebo na nádraží(v její provozní době) tak by neměl být problém. Přeci od toho tam ty plošiny jsou. Stejně tak proč je problém v případě objednávky dopředu sehnat zaměstnance k mobilní plošině? Mohli by to přeci dělat i pokladní nebo jiní zaměstnanci na nádraží. Lístky v případě kdy by pokladní obsluhovala plošinu může prodat průvodčí. Vážený pane zažil jsem ve vlaku příjemné i velmi nepříjemné zážitky, bohužel je vše o přístupu. Šokovalo mě též, že si ČD vylepšují statistiky o přepravách vozíčkářů, když mě byla zamítnuta přeprava tak v novém objednávkovém systému mnohdy bylo i přesto schváleno nebo storno, jen velmi málo tam bylo zamítnuto. Vážený pane byl bych velmi rád kdyby se dalo cestovat ,,normálně" bez objednávky přepravy. Věřím, že by i poté vzrostl zájem o přepravu vozíčkářů.

Odpověd na dotaz:

Vážený pane Šabato,

chápu Vaše problémy a vím, že situace není dobrá i když se postupně vylepšuje. Problém okamžitého přistení upraveného vagonu nejsme schopni prosadit, protože ČD tolik vagonů nemají. Je třeba si uvědomit, že přistavení takového vagonu může být logisticky docela složité. Problém je také v tom, že ministerstvo dopravy neklade stejné požadavky na přepravu OZP u ostatních dopravců a především u autobusové dopravy. Zaujalo mě, že by byla omezována pracovní doba u přistavení plošin. To je věc nová a určitě se na ní zaměřím.

S pozdravem Václav Krása