Konto pomoci

NRZP ČR zahájila činnost Konta pomoci www.kontopomoci.cz, na kterém shromažďuje finanční prostředky na podporu projektů, které pomáhají osobám se zdravotním postižením.

Na konto pomoci můžete přispět různými způsoby. Můžete poslat jednorázový dar na sbírkový účet č. 248896031/0300 u ČSOB. Můžete přispět i trvalým příkazem určité částky, a to opět na stejný účet nebo si stáhněte zdarma na Appstore nebo Google Play aplikaci SEJF, zaregistrujte se a pouhými 4 kliknutími přispějte na sbírkový účet Konto pomoci. Bližší podrobnosti najdete na webu www.kontopomoci.cz.

 

Přepravní podmínky

Autor Radim Klucho
Předmět Přepravní podmínky
Dotaz

Vážený pane, pracuji s osobami na vozíku a sleduji jaké jim působí obtíže přeprava z místa na místo. Klienti kteří nemají auto jsou odkázá prakticky jen na vlak nebo MHD, ale MHD nepřepravuje mimo město. Bohužel chybí více bezbariérových autobusů, ale tam kde jich pár jezdí chybí mnohdy označení v JŘ aby vozíčkář věděl, že tam autobus jede. Velké problémy klientům způsobuje také objednávka přepravy, která musí být učiněna 24 hodin, bylo by možné ji zrušit či alespoň zkrátit? Hlášení přepravy je opravdu nesmysl. Zažil jsem i situace kdy měl člověk na vozíku objednáno přepravu a zatímco ho vykládali zaměstannci ČD pomocí zvedací plošiny ze stejného vozu tahali asistenti ručně dalšího vozíčkáře protože ho odmítli vyložit s tím, že přepravu nemá objednanou. Myslím že z tohoto příkladu je jasně vidět, že vozíčkáři jsou rukojmími oné lhůty a věřte, že každý vozíčkář někdy potřebuje cestovat bez objednávky nebo s  kratší objednávkou třeba 10 hodin před cestou. Domnívám se, že by se mělo počítat i stím, že vozíčkář bude chtít cestovat i bez objednávky. České dráhy se ohání jakýmisi předpisy EU, ale předpis EU tvrdí, že lhůta objednávky může být nejdéle 48 hodin dopředu, předpis MD ČR nechává dopravci zcela volnou ruku tj. výběr případné lhůty je na dopravci, proto příslušné předpisy ničemu takovému nebrání. Brání tomu pouze SPPO ČD. Je zvláštní, že společnost Leo express přepraví vozíčkáře i když plošinu objednanou nemá a zaměstanci se sami nabídnou zda má vozíčkář zájem o plošinu, vidí-li že vozíčkář míří k vlaku Leoexpres. U ČD se musí vozíčkáři mnohdy o plošinu doslova prosit a to i přes objednávku. Myslím, že problémy možná způsobují mnohdy neochotní zaměstnanci, kteří neudělají nic navíc. Rád bych aby se podmínky pro cestování vozíčkářů zlepšily.

Odpověd na dotaz:

Vážený pane Klucho,

problém, který popisuji samozřejmě velmi dobře znám a věřte mi, že se snažím jej řešit. Srovnávat Leo expres s ČD je však problém. Leo jezdí na dvou nebo třech tratích, a to ještě na těch, kde jsou nástupiště zpravidla bezbariérově upravena. Nedávno jsem problém dopravy OZP projednával s ministrem dopravy. Představa, že je možné še zlepšit okamžitě je však nereálná. Snažím se však vše posunovat k lepšímu.

S pozdravem Václav Krása