Konto pomoci

NRZP ČR zahájila činnost Konta pomoci www.kontopomoci.cz, na kterém shromažďuje finanční prostředky na podporu projektů, které pomáhají osobám se zdravotním postižením.

Na konto pomoci můžete přispět různými způsoby. Můžete poslat jednorázový dar na sbírkový účet č. 248896031/0300 u ČSOB. Můžete přispět i trvalým příkazem určité částky, a to opět na stejný účet nebo si stáhněte zdarma na Appstore nebo Google Play aplikaci SEJF, zaregistrujte se a pouhými 4 kliknutími přispějte na sbírkový účet Konto pomoci. Bližší podrobnosti najdete na webu www.kontopomoci.cz.

 

Nový dotaz

Autor Lenka Pytlíčková
Předmět Nový dotaz
Dotaz

Vážený pane, jsem na mechanickém vozíku a přišla jsem o velmi slušně placenou práci, jelikož se rušila místní pobočka firmy u nás ve městě. Nikdy jsem nebrala ani příspěvek na mobilitu, příspěvek na péči nebo invalidní důchod, ani jiné podobné příspěvky. V současné době žiji ze svých úspor, nemám nárok na hmotnou nouzi, jelikož jsem byla zodpovědná a mám vlastní dům, stejně tak jako úspory, podle úřednic mám prodat dům a koupit si garsonku nebo jít do pronájmu. Obojí zásadně odmítám, 25 let jsem pracovala nic po státu nechtěla i přesto, že jsem mohla, byla zodpovědná, koupila si vlastní bydlení a spořila na nenadálé výdaje a za to jsem ted trestaná. Bohužel jsem musela prodat auto, byla to velká finanční zátěž. Až teď jsem zjistila jaké problémy mají vozíčkáři při cestování veřejnou dopravou, jelikož cestuji na různé pohovory a aktivně se snažím najít další práci. Cestování je velmi komplikované, v Pardubicích neexistují garantované bezbariérové spoje, ale spoje bez plošiny a já se do nich nedostanu, tedy nikdy nevím kdy co pojede. Dopravní podnik argumentuje, že to není potřeba, jelikož má mít vozíčkář doprovod a probvozují speciální vůz pro vozíčkáře. Ale já žiji sama a na to abych si někoho platila však nemám a chci cestovat sama jako každý svéprávný člověk. Přeprava od dopravního podniku nefunguje pořád a zároveň se musí složitě objednávat dopředu. Další problém je cestování mezi městy, kde veřejná doprava nefunguje bezbariérová(autobusy) naopak vlak se musí též objednávat dopředu a přitom by to mnohdy nemuselo být. Vážený pane mám ještě jednu velmi špatnou zkušenost, byla jsem v Jihlavě a tam mi řidiči nechtěli sklopit plošinu, dokonce mi někteří ujeli, byla jsem překvapená. V JIhlavě jsou všechny trolejbusy nízkopodlažní s plošinou, ale řidiči je nevyklápí jak je to možné? Stává se to také ostatním vozíčkářům?

Odpověd na dotaz:

Vážená paní Pytlíčková,

jsem překvapen Vašimi nedobrými zkušenostmi s přepravou ve veřejných hromadných prostředcích. Především je potřeba se okamžitě bránit. Ze zkušenosti v Jihlavě jste měla vyvodit okamžitě výsledky. Zapsat si číslo trolejbusu, hodinu a podat stížnost, nejlépe primátorovi Jihlavy, neboť dopravní podnik spádá do jeho kompetence. Je potřeba si opravdu stěžovat, pokud někdo takto postupuje vůči OZP.

Je obdivuhodné, že jste doposud nepobírala dávky určené pro OZP. Pokud jste trvale upoutána na vozík, tak Vám doporučuji si požádat o průkaz ZTP a příspěvek na péči na Vašem Úřadu práce. S přiznáním průkazu ZTP Vám bude autonmaticky přiznán i příspěvek na mobilitu. není to žádná ostuda si o tyto dávky požádat, protože Vám to umožňí si zaplatit si asistenci. Po přiznání průkazu ZTP si můžete požádat i o příspěvek na nákup motorového vozidla.

Zároveň byste měla mít nárok na ID a já Vám doporučuji, abyste o něj požádala. Máte dostatek odpracovaných let a pokud by Vám byl přiznán ID II. stupně, tak Vás to nebude nijak omezovat v dalších pracovních aktivitách. Na tyto věci máte prostě nárok a úředník vám nemá co povídat o Vašich nárocích. Podejte vždy žádosti a o nich musí příslušné úřady rozhodnout ve správních řízeních. Úředníci často tvrdí lidem, že nemají na nic nárok, jen aby si ušetřili čas a nepřidělávali další práci.

S pozdravem Václav Krása